Curriculum van Tom van Buitenen
Ik ben een marketing generalist en heb mij gespecialiseerd in het op de markt zetten van nieuwe concepten, producten en diensten en bedrijven. Als ondernemende people manager met een sterke klantoriëntatie excelleer ik in multidisciplinaire omgevingen waarbij ik mijn creativiteit en marketing kennis kan inzetten.
Mijn kracht ligt in het snel doorzien van complexe situaties, deze te vertalen naar kansen en collega's te enthousiastmeren om te helpen in de uitvoering. Zowel sterk in marketing- strategie als in de vertaling van strategie naar operatie. Hiernaast gedreven in het creëren van een verdedigbaar concurrentieel voordeel.
Ik ben in 1987 afgestudeerd als bedrijfseconoom aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, waar ik mij gespecialiseerd heb in marketing. Tijdens mijn studie heb ik aan de Michigan State University (Michigan, USA) marketing colleges op MBA-niveau gevolgd. In 1999 heb ik de titel van Master of Marketing gehaald aan de TIAS Business School.
Tijdens mijn studie ben ik een Marketing Advies Bureau gestart om mijn advieswerkzaamheden onder te brengen en gaf ik NIMA-cursussen voor het Instituut voor Bedrijfswetenschappen.
Na mijn afstuderen heb ik verschillende marketing- en managementfuncties bekleed in de karton- en telecomindustrie. Als marketeer pur sang heb ik aan de wieg gestaan van succesvolle introducties van producten en diensten, zoals Hi van KPN Telecom, Libertel iZi en Vodafone Live! . Hiernaast heb ik ruime ervaring in het stimuleren van het gebruik en daarmee de winstgevendheid van diensten, zoals bijvoorbeeld SMS in Nederland.
Ik heb ruime leidinggevende ervaring bij verschillende bedrijven in zowel lijn- als in staffuncties op het gebied van productmanagement, marketingmanagement, procesmanagement, projectmanagement en algemeen management.
In 2002 heb ik samen met mijn partner Beeldend Kunstenaar Yvette de Vries het OpenAtelier geïnitieerd. Uit dit initiatief zijn inmiddels naast het OpenAtelier en het MarketingAtelier de volgende activiteiten ontstaan: het InternetAtelier, het PopupAtelier, het OpenKinderAtelier, de Kunstjuf, het VerhuurAtelier, en het FotografieAtelier"
Als voorzitter van Stichting De Kunstkaravaan en Stichting Kreatief heb ik mijn kennis en kunde een aantal jaar ingezet voor maatschappelijk relevante projecten.
Ik ben lid van de MarketingCirkel Limburg, een vereniging van marketingprofessionals met als doel om een functionele bijdrage te leveren in het stimuleren van het marketing denken en doen in Limburg.
Na twee jaar les gegeven te hebben op Hogeschool Tio, deel ik sinds 2016 mijn Marketing- en Ondernemerschap kennis en ervaring met HBO studenten bij Fontys.